Ret jeres kampagne indad!

Jens Jensen er en bilist fra Aars og har sin daglige færden på E45 og de andre jyske veje, hvor han kører til jobbet som IT konsulent i Aarhus og som IT ansvarlig for hjemmeværnet i Thy, Himmerland og Mors. Med hans tilladelse bringer vi her en mail, som han sendte til Holder DK Kørende i midten af november 2010.

Det er mig lidt en gåde, hvordan jeg efter næsten 30 års færden i trafikken og med omkring 50.000km kørsel om året forsat kan opleve nye ting ude på vejene. Dette har jeg også gjort i dag. Og det er samtidigt gået op for mig, hvorfor I kører jeres image reklame i radio og TV. Nu ved jeg ikke, om I selv kalder den for en Image-kampagne, men det vil jeg i hvert fald tillade mig at kalde den – for I har da virkelig et Image problem, så jeg kan godt forstå jeres nødvendighed af reklamen.

Lad mig give to eksempler alene fra min tur hjem fra arbejde i dag (Aarhus – Aars), en tur på 87km.:

 

Ca. 500m nord for Aarhus N (E45) trækker en lastbil (sættevogn på danske plader) ud til overhaling. Overhalingen tilendebringer chaufføren først lige ud for Purhus afkørslen. Dette er en strækning på ca. 41-42km, hvoraf hele strækningen uden om Randers har overhalingsforbud for lastvogne samt biler med trailere mv. Under overhalingen når chaufføren at overhale en bus samt en 25 m lang transport. Et 10 tal for denne overhaling!

 

Andet eksempel er fra Rundkørslen ved rute 29/13, hvor en anden sættevogn ikke overholder sin vigepligt fra ”Aalborg siden”. Jeg må bremse så hårdt op, at min bil går i ABSen, og jeg får hold på den mindre end 1 m fra pågældende lastvogn. Vi skal lige have med, at chaufføren også talte i mobil tlf. (ved venstre øre) - så det var jo nok årsagen til, at han ikke så mig.

 

Dette var to eksempler fra dagen i dag. Der går næsten ikke en dag, hvor der ikke kan fortælles lignende historier. Dog har jeg aldrig set så langt et ”elefantræs” før som det nord for Aarhus.

 

Denne mail er ikke skrevet, fordi jeg ikke er enig i, at der skal vises hensyn overfor lastbilstransporten. For jeg er helt enig i, at vi ikke kan undvære lastbilerne. Jeg har også et rimelig godt kendskab til regler og bestemmelser inden for jeres fagområde, da jeg selv har lastbilkørekort og også jævnligt benytter det. Endvidere arbejder jeg et sted, hvor der kommer mange forskellige transportfirmaer med gods dagligt. Så jo, jeg kender en del til branchen, men kan samtidigt også godt forstå, I har følt, at det var nødvendigt med en image kampagne.

 

Når alt dette er skrevet, så ved jeg så sandelig også godt, at alle andre trafikanter laver tåbelige ting i trafikken dagligt. Men kan ikke lade være med at tænke på det humoristiske i jeres kampagne sammenlignet med, hvordan mange chauffører kører daglig.

 

Jeg håber med dette lille skriv, at I måske kraftigt vil overveje en indadvendt kampagne for at få begrænset alle disse elefantræs, der dagligt køres på de danske motorveje.

 

Jens Jensen

Kommenter

4vgca8m2w8
Redaktionen forbeholder sig ret til at fjerne kommentarer, der ikke lever op til debattens retninglinier
Retningslinjer for debatten på lastbiltransport.dk
Alle er velkomne til at deltage i debatten på lastbiltransport.dk, og det er tilladt at mene, hvad man vil, så længe man holder sig til emnet i den artikel, man kommenterer. Men vi lægger vægt på, at debatten til enhver tid foregår i en god og konstruktiv tone.

Vi forbeholder os derfor retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores idé om en god og konstruktiv debatform. Konkret betyder det, at indlæg kan blive slettet, hvis de:

  • er lovstridige (dvs. er æreskrænkende, overtræder ophavsretsloven eller lignende).
  • ikke er forsynet med for- og efternavn
  • er indsendt i en andens navn
  • anvender e-mail-adresser tilhørende tredje person
  • er af kommerciel karakter
  • har karakter af personangreb - det vil sige kommentarer, der "går efter manden og ikke bolden".
  • slet ikke forholder sig til det konkrete indhold eller emnet i den oprindelige artikel.
  • Indeholder "vilde" påstande og konklusioner, som ikke er underbygget af nødtørftig argumentation.
  • blot viser videre til andre hjemmesider eller lignende debatter på andre hjemmesider - eksempelvis ved blot at skrive et link.
  • er en tro kopi af tidligere indsendte kommentarer og dermed at betragte som spam.
  • i øvrigt ikke kan anses for relevante for lastbiltransport.dk.

TAK FOR DIT BIDRAG!
TILFØJ KOMMENTAR
27 kommentarer er tilføjet
Erik B
01. Dec. 2010 10:22
Vi kan hurtigt blive enige om at der findes billister på de danske veje, som ikke har fattet at vi alle skal være der og derfor udviser et passende hensyn.
Men med det antal lastbiler og chauffører, som dagligt kører i Danmark, er det vel uretfærdigt at skære alle over én kam, når man oplever de som ikke kan køre ordentligt. Der findes jo også masser af billister i person- og varevogne som ikke tager hensyn. De er vel heller ikke repræsentative for samtlige billister i disse køretøjer.
Desuden er det ikke nødvendigvis en dansk chauffør, som kører med en sættevogn på danske plader. Sættevogne bliver byttet rundt på kryds og tværs og utrolig mange udenlandske trækkere kører med en dansk sættevogn.
Men som regel står der navn på vognmanden enten på trækkeren eller på sættevognen, så hvad forhindrer en forudrettet at ringe til ham og klage over chaufførens kørsel.
Som tidligere lastbilchauffør har jeg også se personvogne overhale på motorvejen, hvor føreren samtidig betjente en bærbar computer. Jeg går ud fra, at dette forhåbentlig ikke gælder alle der kører ude dagligt i forbindelse med deres erhverv. Men følger jeg samme logik som de der råber om omkring lastbilchaffører, så burde jeg måske sige at ALLE gør det!
Jeg er helt enig i at en overhaling over så mange km som beskrevet i artiklen er uhørt. Men hvad afholdt JJ fra at klage over det? Det er måske lettere at skære alle over en kam. Gå dog efter den enkelte og ikke efter en faggruppe.
Iøvrigt synes jeg at kampagnen er rigtig god. Specielt fordi den gør opmærksom på at selvom lastbiler og deres chauffører er en forhadt gruppe, så vil alle gerne have varer på hylderne.
Det minder om den gamle historie om atomkraft. Vi vil gerne udnytte det, men ikke lige her hos os.
Niels Kraak
01. Dec. 2010 10:31
Jeg er enig med Jens Jensen.Har dagligt kørt strækningen Hjordkær-Kolding i 18år.Har oplevet alverden vdr.lastbil overhalinger for såvidt også personvogne.Mobiltelefonsnak ja se fragtmænd når i færdes i byen der er kun få der ikke taler i mobil (håndholdt) samtidig de manøverer ind til de forkellige firmaer.Dette tærer på jeres image.
Niels Kraak
Per Nielsen
01. Dec. 2010 10:32
Jeg kan kun give Jens Jensen ret og det er ret skræmmende at jeg som eks. vognmand selv må krumme tæer når jeg køre på de Danske veje, det er over halvdelen af de chauffør der køre i lastbiler i dag som tror er man størst har man mest ret.
Men sådan ligger landet nu engang ikke, jeg tror der skal mere uddandelse til ikke bare et Amu kursus i en uge hver 5 år. hvis ikke chauffør/vognmænd selv kan finde ud af at køre meget mere forsvarlig på de Danske veje så håber jeg at regeringen vil gribe ind overfor de ratholder som ikke er blevet til voksne mennesker endnu det er de rene dødsmaskiner som en chauffør får ansvaret for vognmanden kan ikke sidde hjemme og holde øje med hvad alle chauffør laver hele tiden, så det må være branchens fornemeste opgave at lave et KØR FAIR år i 2011 bare lidt mere plads og hensyn til andre trafikanter det kan være det er jeres egen børn eller familie der bliver ramt næste gang.
Og jeg er helt sikker på at der så sidder mange og tænker sådan en klaphat men prøv nu bare at kør pænt og rolig uden stress så går tingene også meget bedre.

Per Nielsen
lre
01. Dec. 2010 10:52
kan give jer ret i nogle af tingene. men også nogle ting som jeg ikke giver jer ret i for nogle ser det ud som om at det er chaufføren der er forkert på den, hvor nongle gange det er svært for en chauffør og se om der er nogle bag dem, når en lastbilchauffør går ud og laver en ovrehældning på en motorvej er det ikke for at gener nogle andre chaufføren mener at der er fribane.
jeg er selv en motorvejs bruger samt indreby som lastbilchauffør. og som i skriver som tidliger lastbilchauffør og vognmand burde i da også vide at det kan være svært og ordenter sig om der er nogle bag sig. nu er det ikke fordi jeg tager hånden ovre alle lastbilchauffør for der er også rådene kar i det fag som der er i alle andre fag
det jeg syntes man sku gøre er og tage hensyn til hinanden i trafiken og den vil glide meget ´beder nu hvor i køre på lastbilchaufførende burde i tage jer sammen og kigge på nogle af de almindelige bilister de er fame heller ikke for gode
p.t så er der mange der ovrehovdet ikke burde have kørekort til hverken det ene eller det andet
Line
01. Dec. 2010 12:17
Til LRE,

Hvis du ikke har mulighed for at orientere dig ordentligt er det sidste i verden du skal gøre da at skifte vognbane!

Skræmmende at opleve at en lastbilchauffør kan køre på vejene med den holdning!
Niels Erik Madsen
01. Dec. 2010 12:46
Så tager vi lige en tilbage. Når man kommer kørende i sydgående retning ved Århus N afkørslen, (og mange andre afkørsler) sker følgende hver eneste gang:
Man kører pænt i højre spor med måske 85 km/t, hen mod afkørslen, så kommer der en personbil eller varevogn i venstre vognbane, blinker ind og, bremser ned på 70 for at komme ind på afkørslen. Dette sker hyppigere end end man ser elefantoverhalinger, for det er jo ikke alle lastbiloverhalinger der er elefantoverhalinger husk lige det.
Jan Josefsen
01. Dec. 2010 12:59
Jeg føler ikke at det er \"mudderkastning\" det du beskriver at du har oplevet, og giver dig ganske ret i at VI skal \"gribe i egen barm\", jeg ser tit ting fra vores (lastbilschauffører) side, som får mig til at krumme tæer, desværre, og vi kan ikke bare skylde skylden på vores udenlandske \"kollegaer\", selv om de absolut ikke pynter på indtrykket af chauffører!!!
Det det gælder om, er at få en større forståelse for hinanden i trafikken, og det hjælper et langt ubegrundet overhalingsforbud ikke på, tvært imod tror jeg, eksempeltvis, gruer jeg for sommerens møde med de store horder af campister som, allerede på motorvejen, holder ferie og tit giver indtryk af at overhovedet ikke have fornemmelsen af trafikken!
Når vi nu er ved at dele oplevelser på de danske motorveje, undre det mig at jeg, dagligt og op til flere gange, oplever personvogne med en hastighed på 80-85 km/t på motorvejen, de er jo med til at skabe overhalinger og dermed ulempe af den øvrige trafik, hvorfor kan de ikke bare holde den tilladte hastighed?
Personbiler vil også kunne være med til at afvikle trafikken på en bedre måde ved at give plads til lastbiler der giver tegn til en overhaling i stedet for at give GAS (lastbilen skulle jo nødigt komme ud foran HAM/HENDE, en glidende overhaling tager mindre tid end en hvor vi først skal bremse og så trække op i fart igen, tænk på at vi ofte køre med tunge læs og det tager tid at komme op i fart igen!

Hilsen Jan.
R.C
01. Dec. 2010 18:22
Jeg er selv lastbil chauffør og kører også på de danske landeveje hver dag og lige som de fleste andre her er jeg enig i at både bilister og lastbiler kan være nogle tåber.

2 af de mange ting som irriterer mig som lastbil chauffør mest ved bilister er.

1: Bilister som kommer på en tilkørsels rampe og skal ned på motorvejen og snøvler afsted med 70 - 80 ind til de finder ud af de har en lastbil på siden og så enten skal de give gas eller bremse ned istedet for at holde bedre øje med trafikken og helt ærlig hvis i bilister nu kommer bag en lastbil er det ikke en katastrofe i kan jo bare overhale bag efter. Tit og ofte er det svært for en lastbil at trække ud for bilister da der jo ikke er nogen bilister som vil ligge bag en lastbil, hvilket bringer mig til problem nr 2.

Da jeg ikke kun kører på motorvejen men også landevejen oplever jeg også tit at bilister simpelthen ikke gider ligge bag en lastbil og så overhaler de en lastbil. Lige efter et kryds eller en rundkørsel eller noget når lastbilen er undervejs op i farten og så kører de 75 - 80.
Ved godt en lastbil kun må køre 70 på landevejen men vi ved vel også godt at hvis en lastbil kun kører 70 så giver det endnu mere irritation for bilister og så overhaler de endnu mere sygt. Så grund reglen må vel være. Overhaler du en lastbil så kør mindst 90.

Det med elefant overhaling da vil jeg helt klart sige den lange overhaling der ikke på nogen måder burde accepteres.
Omvendt set er det som lastbil chauffør et eller andet sted også træls at køre bag en som kører 80 når man selv kan køre 90, men jeg holder altid øje med trafikken når jeg overhaler andre lastbiler og prøver at gøre det på de tidspunkter hvor det vil genere mindst, hvilket bare skaber det næste problem for når jeg så ligger bag en lastbil som kører 80 og selv sætter farten til 80 ind til det ikke er så mange biler jeg kan genere så kommer der bare en lastbil bag fra og overhaler som så skal overhale både mig og den næste.
Det skaber en større kø. Men alt andet end lige så med nogle af de overhalinger jeg har set og også lastbiler som overhaler hvor der er overhaling for budt mener jeg at vi må sige der nok er for lidt politi på vejen til at håndhæve det..

Jeg er med på at hr jensen selv kender vores branche og kører lastbil fra tid til anden, men ud over mener jeg at det faktisk også burde være en del af at tage person bil kørekort at man kommer med ud i en lastbil for at se deres hver dag og problemer.

Eks når man kommer kørende og blinker til højer ned af en vej, passere vejen og drejer lidt til venstre. Så sætter man lastbilen i bak gear og det første man ser er en idiot af en bilist som sidder helt oppe i røven på en fordi han ikke har fattet hvad det betyder at blinke og passere vejen. Så kommer han væk og man kan begynde at bakke. Så når man bakker så svinger forenden ud. Forstår bilister det? Nej hvis de kunne holde og vente så kunne vi lastbil chauffør hurtig bakke ind, men nej de skal jo rundt og hov så kommer lastbilens forende ud i den anden vogn bane det var de heller ikke klar over og så fortsætter de op over fortovskanten. Hele trafikken ville afvikles hurtiger hvis folk bare holdt tilbage.

Yder mere i nogle krydser i byer er en venstre svings bane trukket tilbage. Det er der en grund til. Det er den plads en lastbil skal bruge når den skal rundt fra den anden side. Da oplever jeg desværre også for tit biler som ikke kan komme langt nok frem så de overskrider linjen med en hel bil længde og få gange har det været så slemt at for at jeg kunne komme til højer måtte jeg vente til det blev rødt for mig og grønt for de andre så de kunne komme væk og jeg kunne komme rundt. Alt sammen pga en bil der ikke holdt tilbage som han skulle. Og så holdte jeg jo også lidt i vejen for de andre som også havde fået grøn lys og jeg er sikker på i bilisternes øjne var det mig som var fejl på den.
Morten W Meng
01. Dec. 2010 18:23
Nu skal man jo også lige tænke på. Jaja det kan godt være at sættevognen var på danske plader, men var trækkeren ? var chaufføren dansk ?

Jeg er HELT enig i at, nogle chaufføre køre med hovedet under armen, det kan man ikke komme uden om, hvor der er love, er der dem der bryder dem.

Men at en overhaling tager 42km, ender altså ud i, ikke at være ham der overhalers skyld, og her undskylder jeg mit fransk, fordi ham tåben (de tåber) han overhaler kan bare slå fartpiloten fra, og lade ham komme forbi.

Grunden til at denne branche har så dårlig et ry, er at man KUN HØRE/SER de 2% hvad der ikke kan arte sig, og så er de eller skide ligeglade med de resternde 98% for de er ligesom resten.

hvor er det efterhånden et sørgeligt samfund vi har opbygget, alle vil helst bide af den hånd der fodre dem, frem for at nøjes med fodret.

MvH
En arla chauffør.
niels lerche rasmussen
01. Dec. 2010 18:33
Kære Jens Jensen , som jeg kan læse overhaler en lastbil og køre 41-42 km i yderbanen ?????
Ja hvis det er sandt må jeg sige vedkommen skal have fornye sit kørekort sammen med flere der kører personbiler desværre . Jeg har idag kørt 366 km med totalvægt på 48 tons rundt på lolland/falster og kigge på de mange personbiler som har valgt at køre i grøften og nu sidder jeg hjemme og slapper af , samt set en masse af mine kollegaer som køre pænt i kotages på motorvejen uden at overhale dog var forholden så ringe at stadige flere personbiler mener de kan kører 110 km/t uden problemer Tænk vi er ikke nået længere og tag vi alle sammen hvad vi ser hvad så kan vi skriver herfra til evigeheden , det handler om at vi er nogen som tag tingen til os og forsøger at kører rigtig pænt og mange er glade for det , men desværre skal der kun et fjols til så gå det hele amok og de fleste af dem er dem som elsker at overhale og trække lige ind foran en lastbil og bremse dem er der flest af også er de landen i EU som åbenbart ikke er underlagt de max 90 km/t og dem som snyder og der også en lille skarer i DK som gør det , dog er mange større transportselskaber gode til at fortæller deres chauffører om at køre pænt og overholde loven , Næsten gang du møder sådanne typer så gør som mange andre skriv deres nr ned og ring med det samme det plejer at hjælpe når man fanger dem i øjeblikket .
Per Johansen
01. Dec. 2010 18:47
Som du skriver Traileren havde DANSK nummerplade, Det er der på mange trailere, en meget stor del af disse trailere trækkes af udenlandske forvogne, jeg sidder selv og bliver sur over dem der har et kæmpe overskud til at overhale ½ - 1 km/t at gøre godt med.
jens jørgensen
01. Dec. 2010 18:58
ja vi skal jo ikke skære alle en kam ,jeg har selv kørt42 år på vejen i den tid her der som tider været dårlig eksemler og det vil det altid være,hars selv kørt i firma hvor de såkaldet elefandt over halinger var bandlyst
Nils Åge Rossen
01. Dec. 2010 19:31
kommentar til Jens Jensen
hvorfor er det kun lastbilerne der skal overholde reglerne ? er i privat bilister fredet , det lader det da til, de er jo noget så dygtige og fejlfri , æh jeg skal lige ud og brække mig
Nils Åge Rossen
01. Dec. 2010 19:46
Til Niels Kraak
Hej Nielse du er da et dårligt eksemplar for dit firma eller er du holdt som værkfører hos Volvo Lastbiler , de har da været din levevej i mange år, men det lyder til at du er gået på efterløn siden du er sådan i mod os , ellers burde du da skamme dig , mvh Nils Åge vi har snakket sammen mange gange men da var du da ikke imod os dengang ?
jørn kidmose
01. Dec. 2010 20:38
helt enig for sygt med sådan en overhalning men hvor er vores politi nå,eee de holder jo bare på rastepladserne og æder citronmåner og labber kaffe i stedet for a få gang i hjulene og kom ud blandt trafikanterne og opretholde ro og orden ,, så blev jeg færdig med brække mig ,, puhaa tror sku vi ska helt tilbage starte forfra færdelsregler ja da jeg tog kørekort for 28 år siden lærte vi a holde til højre gør vejen bred æææææh hven gør lige det i dag kære personbiler i ejer jo ydersporet og viger jo ik en tomme og en tilkørdsel til motorvejen ja den blev kaldt en acceleration,s bane øh ja hvem fan er det der køre og nosser på tilkørdslen igen hr og fru danmark og når de har fået lavet rigtig rav i den og hele lordet på motor vejen står stille ja så fandt de sku gas pedalen og så kan du ik se røven for uha nu de da hvis på motorvejen og ja kære belist hvis du ik kan vente på vi laver en overhalning så sku du jo måske køre lidt før hjemme fra vi har jo også et job a passe og vil med garenti væde min højre arm på at ja du kære krævolant du den første til brokke dig når vi ik når frem med daglig vare i butikkerne eller der mangler rå vare på dit firma og øv der var pisse koldt da du kom hjem for olie bilen nåede ik dit hjem i dag , nå ja så brokker du dig over sne ploven for det jo også en lastbil men han er der ude for din skyld så selvrensagelse der ska da være plads til os alle på vejen læt speederen og giv plads gi et smil så går dagen sku meget bedre mvh. en chauffør der har været med i 28 år nu go fart kør pænt,
Ole Lambæk Kjærgaard
02. Dec. 2010 20:24
Det er dog utroligt, som mange af mine kolleger ( lastbilchaufører ) mener at det er den lastbil der bliver overhalet der skal sænke farten, for at \" tossen\" der har påbegyndt en overhaling han ikke har en chance for at fuldføre, skal komme 4 min hurtigere frem.
Det kan da ikke være rigtigt at min arbejdsgiver skal have ekstra udgifter til Diesel fordi jeg ustanselig skal sænke hastigheden for at andre kan komme først frem til næste afkørsel.
Vi må køre 80 km/t på motorvejen og så længe vi gør det er der ikke nogen grund til at overhale.

Derudover skammer jeg mig på erhvervets vegne, over den måde mine kolleger opfører sig på her i vintervejret, når alle, lastbiler og personbiler, på grund af føret har valgt at køre i en lang række med 50 - 60 km/t så ligner det ikke noget at en potentiel morder i en lastbil med sættevogn høvler forbi i løs sne i ydersporet med 90 km/t. Det har jeg prøvet Fredag aften kl. ca. 21 på Holbækmotorvejen, det var Danske Fragtmænd, og mandag morgen samme sted, det var en jordvogn fra DSV, så udenlanske chaufører ???? næ
Jørgen Jessen
02. Dec. 2010 21:47
http://www.nordjyske.dk/artikel/10/2875/19/3731463/3/n%F8dberedskab%20efter%20konkurs%20hos%20snerydder

Hvem er lige mest sindsyg på billedet. så privatbilisterne skal bare klappe kajen for de er ikke bedre selv og desuden udgør lastbiler 4,5 procent af den samlede trafik.
Finn Thomassen
03. Dec. 2010 11:29
Ud over min irritation over de de overhalinger, som jfr. en lastbilchauffør jeg hørte på P4 skyldes \"magtkampen\" mellem forskellige bilmærker, undrer jeg mig også over, at politikerne ikke blot udvider Færdselslovens § 22, stk. 2 bestemmelser om, at den der overhales, under visse omstændigheder skal NEDSÆTTE hastigheden, om fornødent standse helt op, til også at omfatte motorveje. De fleste elefantoverhalinger kunne forkortes betydeligt, hvis den der bliver overhalet, blot lettede foden en smule fra speederen.
Klaus Jørgensen
04. Dec. 2010 08:35
Desværre er der ikke indført overhalingsforbud i hele landet. Men det kommer nok hvis lastbilchaufførerne ikke tager sig sammen. Hvad er det for noget tuderi. I retfærdiggør jeres tåbelige adfærd i trafikken med at \"sådan kører hr og fru Jensen også\" eller \" det er udenlandske chauffører der kører sådan\". Hallo. Hr og fru Jensen er ikke erhvervschauffører. Fakta er at lastbilchauffører har chikaneret og terroriseret privatbilister i mange år uden hensyn til noget som helst. Nu er det jeres tur til at overholde simple regler!!!

Med venlig hilsen Klaus
KM 60000 pr år

Lisbeth Wilkenskjeld
04. Dec. 2010 13:45
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at vide hvad folk i Danmark ville gør her op til jul, hvis vi bare for sjov skyld gav alle lastbiler kørselsforbud resten af 2010??? :)
knud
04. Dec. 2010 22:52
Det handler ikke om kørselsforbud eller overhalingsforbud, det handler om almindelig trafikkultur, og så handler det om mere politi til at stoppe de vanvittige overhalinger, set ud fra et øjebliksbillede, det handler ikke om sekunder eller meter men om rimelighed og fremkommelighed, 120 sekunder er lang tid i myldertiden, men midt om natten på en tom motorvej er det vel ikke så galt,så lad politiet afgøre hvornår der er rimilighed i tingene, men kan betjentene tale polsk/lettisk/rumænsk/hvad ved jeg
ps: fantastisk at vognmændene har råd til denne dyre kampagne på dansk de fleste biler er vel registreret i andre lande
Erik Hoberg
05. Dec. 2010 09:55
Jeg kan kun give Jens Jensen ret i, at det er uhørt med en overhaling over så mange kilometer, men hvad forhindrede dog JJ i at ringe til politiet, der jo gerne kører ud og tager lastbiler, især hvis de ved at der er danske plader på!! Dog ville jeg gerne have vidst, om der også var danske plader på trækkeren.

Til Per Nielsens kommentar vil jeg sige, at du da ikke kan dømme alle danske chauffører som du gør, ud fra JJ\'s indlæg. Ved du måske om der var danske plader på trækkeren? Problemet i dag er, at der kører så mange østchauffører i DK, fordi vognmænd og især speditører skal tjene mest muligt - så skide være med trafiksikkerheden. Disse chauff\'ører kører ofte efter devisen: \"Jeg er størst - jeg har forkørselsret\". Desuden ved disse chauffører jo udmærket, at \"Pot-Jens\" ikke gør noget ved dem, da de ikke kan tale med dem og de ingen penge har. Nu har speditørerne endelig fået disse chauffører ud i overhalingssporet - også hvor der er overhalingsforbud, så skal politiet naturligvis ikke komme og få dem ind igen!!!

Erik Hoberg - eksportchauffør
Niels Jensen
05. Dec. 2010 23:30
min kommentar til dit indlæg må være, at det nok er max 50 % af de dansk registrerede lastbiler der også har danske chauffører, der efter det at du har oplevet at en overhaling skulle være foregået over en strækning på 42 km. jeg siger ikke at det er løgn, men så usandsynligt at det får mig til at spørge om du er en af dem der kommer flyvende ind i rundkørslerne og derved kommer til at bremse for en langsommere lastbil. jeg har kørt mine 4.000.000 km og har i de sidste år mange gange ønsket at have et videokamera til at vise hvad man oplever oppe fra mit sæde det ville være meget lidt flatterende for en del personbilførere, jeg er en af dem der mener at den bedste kampagne vi kunne lave var at blive hjemme i 14 dage så kunne det være der var nogen der opdagede hvor dejligt meget plads der er til en spadseretur på E 45, det er måske være med varmen, mad ,toiletrens og papir. man kan blive så frygtelig træt af at høre på selvretfærdige sælgere og repræsentanter og andre der tror de købte den ene vejbane sammen med deres BMW eller AUDI. De skulle måske også overveje at kigge lidt ind ad.
Niels jensen
05. Dec. 2010 23:51
Kommentar Til Klaus Jørgensens indlæg.
For det første er det formodentlig ikke kun privatkørsel hvis du kører 60.000 km pr. år, og er der forskel på de lovovertrædelser du laver og dem jeg laver? for det lærte jeg ikke noget om da jeg tog kørekort, jeg synes du skulle læse det svar jeg har skrevet til Jens Jensen, jeg ønsker jer god spadseretur og god held med at finde en passende erstatning for manglende toiletpapir i tilfælde af en chaufførstrejke.
Christina
09. Dec. 2010 23:40
Jeg synes at hele denne debat er kommet ned på et nivue hvor det ikke rigtig høre hjemme mere. Det er blevet til en slags mudderkastning. Jeg køre selv en del bil (ca.20.000 km. om året), mest på motorvejen E45 og det gener mig som udgangspunkt ikke hvis en lastbil overhaler og det er overstået i løbet af max. et par km., men hvis det kommer op på at tage 10 km. eller mere synes jeg det er skide irriterende og sidder og bander lastbil chaufføren langt væk. Men igen er det ikke noget oplever særlig tit. Jeg forstår heller ikke de alm. billister der ikke har mere raspekt end som så for lastbiler, for hvis uheldet er ude så er det sgu ikke lastbilen og chauffør der får skader, men der imod bilen og måske chauffør.

Jeg er sammen med en som har kørt lastbil i de sidste 8-9 år og har også været rigtig meget med ham ude at køre og hold op hvor er der godt nok nogen både alm. biler og lastbiler der køre rådent og sænker trafikken og slet ikke viser hensyn. Hvis vi nu bare alle begyndte at vise hensyn var det slet ikke nødvendigt med det her forbud. Jeg ved nemlig at det allerede nu kan være svært til tider for lastbil chaufførerne, at nå det hele bare med alle de køre/hvile tidsregler der er nu, hvis de så skal forsinkes ydermere på motorvejen, så bliver det da sværer for dem. Jeg tror nemlig ikke at det bliver nemt for os som alm. billister at komme ind i mellem en kortage af lastbiler på f.eks.10 lastbiler hvis vi skal af på en afkørsel.

Men igen hvis vi nu alle sammen begyndte at vise hesyn til hinanden i trafikken, vil der ikke opstå alle de farlige situationer som der gør nu.

Christina
R.C
10. Dec. 2010 15:18
Jeg bakker fuldstændig op omkring Christina.

Jeg er sikker på et totalt lastbil overhalings forbud alligevel aldrig ville blive holdt 100% der vil altid være nogen som overhaler.

Yder mere som Christina siger er der rådne chauffør på landevejen fra tid til anden og tvivler på hvis de mener bilisterne har tvunget dem til at køre i en lang kortage at de med glæde lader biler ind i en sammenfletning.

Men igen vil jeg så også sige som tidliger nævnt GI GAS når i skal ind.
Her sidste dag kørte vi 3 lastbiler i række. Vi lå med ca 80. Så kom der en bil fra kolding og skulle flette ind som så kørte stille og rolig og først kort før tilkørslen var slut besluttede sig for egentlig at køre lidt hurtiger så 2 af os lastbiler kom helt ned på 55 på motorvejen fordi en bilist ville ind foran. Den fik selvfølgelig hurtig noget gas ude i overhalings sporet og bilen var væk, men os lastbiler når vi skal fra 55 til 80 - 90 så tager det altså lige lidt mere tid og tro mig det er altså også med til at skabe mere kø når først en lastibl skal så langt ned i fart.
Var der mange lastbiler bag ved var der sikkert en eller to som ikke ville ned på de 55 og ville overhale og værsgo en lastbil overhaler igen igen og så har vi sure bilister igen selvom det faktisk var en bilist som var skyld i det, men igen lad os alle vise hensyn og der er nok fejl på begge sider både for lastbiler men også personbiler.
Og et eller andet sted så er vi vel alle afhængelig af hinanden
Patrick birk Golstrup
30. Jan. 2012 09:51
hold da kæft hvor er du dum at høre på,,, får det er jo ikke kun lastbil chauførrende der snakker i mobil mens de køre... det synes jeg billisterne klare rimelig godt selv,,, og ik kun med mobilen, de kan f.eks. lige lave et hurtigt kys(så føren af bilen ikke kigger i nogen sekunder) kan side og blande en rom&cola mens de gør det så styre de som regel med knæende.
og så forstår keg fandme heller ikke de idioter til poliktikere som vi har.... de gør livet som chauffør sure og sure, men det kommer ikke så mange regler igen til billisterne som lastbiler chaufførende får, og hvad sker der for det helt seriøst?.
kan lige komme med en et eks. da min far var lastbilchauffør, der var han på vej hjem fra tyskland, da han var 15min fra den by vi boede, blev han stoppet af politiet, de sagde så\"ja hej det er færdsels politiet, vi skal lige tjekke din køre hvile tid, han viste dem hans køre hvile tid, og så sagde de så du har kun 10min tilbage på din skive, så du må ikke køre hjem til dig selv, du skal sove i din lastbil\" så sad jeg der viden siden af og tænke What the fuck???
så kom jeg i tanke om at f.eks. læge vagten og sådan noget lignende må godt køre rundt i 12-15timer uden at få en både, men chaufførende må ikke, og så sidder man jo bare der og tænker over, hvad danmark ville gøre når vi strejker, hvordan maden, drikkevare og så vidre skal kunne komme rundt i danmark... nogen gange synes jeg godt politikerene til prøve at tænke på chaufførende inden de sætter reglerne igen, for det er jo næsten umuligt at få overarbejd som chaufførere hvis også ville kunne nå hjem igen..
mvh Patrick birk Golstrup