Hvorfor en kampagne?

LASTBILER FYLDER
... en vigtig rolle ud i din dagligdag

 Vi har iværksat kampagnen "Holder DK Kørende" for at minde om, at lastbilerne på vejene og i gaderne har en mission: Vi kører med varer til dig og din nabo. Vores håb er, at kampagnen kan få dig til at tænke lidt mere over, hvorfor lastbilerne fylder i dagligdagen.

 

 

 

For jo, lastbiler fylder ind imellem lidt derude på vejene. Men det er altså ikke bare på vejene, at vi fylder - vi fylder jo også varer på dine hylder. Det er afsættet for vores kampagne, som siden august 2010 har været synlig for befolkningen.

 

Det er måske for meget at forvente, at vi på den måde kan fylde dig med taknemmelighed, men vi håber, at det i hvert fald vil lykkes os at slå fast, at lastbilerne fylder derude for din skyld. Det handler om forståelse!

 

Forståelse er det bedste udgangspunkt for at samarbejde - og i lastbilerhvervet vil vi helst samarbejde med alle omkring os i dagligdagen, så vi hele tiden kan fylde vores rolle ud på den bedst mulige måde.

 

Vi skal jo samme vej

Kampagnen er således også vores startskud til en debat. For når vi sammen stiller skarpt på, hvorfor vi er her, har vi et godt udgangspunkt for at diskutere, hvordan lastbiltransporten fylder sin vigtige rolle bedst muligt ud - også i fremtiden.

 

Under overskriften "vi skal jo samme vej" iværksætter vi i foråret 2011 et initiativ, der skal sætte fokus på smidige overhalinger og god trafikkultur på de danske motorveje. Vi kører med dine varer, og vi er til stadighed optagede af at køre ordentligt, når vi gør det.

i 2011 har vi gennemført kampagneinitiativet "Vi skal jo samme vej" med en særbevilling fra FDE Fonden"

 

 

 

Læs mere om FDE Fonden HER

Kommenter

2yftmr62c3
Redaktionen forbeholder sig ret til at fjerne kommentarer, der ikke lever op til debattens retninglinier
Retningslinjer for debatten på lastbiltransport.dk
Alle er velkomne til at deltage i debatten på lastbiltransport.dk, og det er tilladt at mene, hvad man vil, så længe man holder sig til emnet i den artikel, man kommenterer. Men vi lægger vægt på, at debatten til enhver tid foregår i en god og konstruktiv tone.

Vi forbeholder os derfor retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores idé om en god og konstruktiv debatform. Konkret betyder det, at indlæg kan blive slettet, hvis de:

  • er lovstridige (dvs. er æreskrænkende, overtræder ophavsretsloven eller lignende).
  • ikke er forsynet med for- og efternavn
  • er indsendt i en andens navn
  • anvender e-mail-adresser tilhørende tredje person
  • er af kommerciel karakter
  • har karakter af personangreb - det vil sige kommentarer, der "går efter manden og ikke bolden".
  • slet ikke forholder sig til det konkrete indhold eller emnet i den oprindelige artikel.
  • Indeholder "vilde" påstande og konklusioner, som ikke er underbygget af nødtørftig argumentation.
  • blot viser videre til andre hjemmesider eller lignende debatter på andre hjemmesider - eksempelvis ved blot at skrive et link.
  • er en tro kopi af tidligere indsendte kommentarer og dermed at betragte som spam.
  • i øvrigt ikke kan anses for relevante for lastbiltransport.dk.

TAK FOR DIT BIDRAG!
TILFØJ KOMMENTAR
82 kommentarer er tilføjet
karina
16. Sep. 2010 09:05
godt gået , vi skal ha mere ud som jeg skrev i ekstra bladet engang , mange tror varrene kommer i butikker af sig selv , en lille ting jeg bad folk om var at svare på hvad har i i jeres hjem der ikke har været i en lastbil. så et 13 tal til jer
torben stockfleth jørgensen
16. Sep. 2010 12:20
vi kan ikke undvære lastbilerne, de kommer jo med varene til butikkerne, dsog kan vi godt undvære elefandtvædeløbene,
Rene B Jensen
16. Sep. 2010 20:27
God kampagne og god sang. Der er behov for det. Min kone minder mig jævnligt om netop det I gør i jeres kampagne - at lastbilerne er for vores skyld og at der også skal være plads til dem.
Personligt har jeg vanskeligt ved at forstå de elefantvæddeløb som finder sted så en kampagne som også retter blikket indad var måske på sin plads. Ofte skal der ikke mere til end at man blot letter foden bare lidt fra speederen og lader den overhalende lastbil komme forbi. Så ville der ikke være noget problem. Hvis nogen kunne få de få chaffører som ikke gør dette men insisterer på elefant væddeløb og ikke gider at løfte foden fra speederen, til at forstå dette så ville vi være meget længere. Det er lidt underligt I ikke tager dette punkt op i jeres kampagne. Ofte har jeg siddet og regnet på hvor megen tid vi andre billister spilder bag en lastbil fordi en anden lastbil ikke lader vedkommende slippe forbi. Det er ikke småting. I de situationer skal man virkelig tage sig I ikke at tænde helt af. For der er absolut ingen fornuft i de dispositioner nogle chaffører tager på motorvejene.

Så ja - I er uundværlige men det kan man godt være på en måde som er fair overfor de hurtige bilister på motervejene.
Bo Ditlevsen
16. Sep. 2010 22:35
Jeg køre mange km. på motorvejen i midt Jylland og Fyn, det kan godt være at lastbilerne fylder meget i billedet, men mit indtryk er at danske lastbilchaufføre har lidt mere moral end de udenlandske, de overholder ikke overhalingsforbudene overhaler inden om i højresvingsbaner for at trække ud foran andre der har kørt i kø i ligeud banen, og de gør det gang på gang, politiet gør ikke meget for at stoppe dem fordi det er for dyrt at skulle få en tolk ud til at forklare chaufføren hvorfor han får en bøde så det er nærmest blevet et slaraffenland at køre rundt i DK og skide på de danske færdselsregler. der er selvfølgelig også nogle brodne kar blandt danske chaufføre men ikke så slemme som udenlandske chaufføre. en ros til dem der er deres plads i trafikken voksen
Henrik L.
17. Sep. 2010 08:32
Må jeg foreslå, at man laver et \"Rate my driving\"-system, hvor med-trafikanter kan ringe på et 80-nummer (som står på en streamer på bagsmækken) med kritik og kommetarer til den enkelte chaufførs kørsel. Sådan har man det vist i bl.a. U.S.A. og det burde kunne lægge en dæmper på de brådne kar i transport-branchen.

Herved vil hele områdets omdømme forhåbentligt blive hævet ...
Henrik Plats
17. Sep. 2010 08:49
Jeg syntes at det er en god musik video i har lavet.
(Kan man få sådan en hat tilsendt i bruger) da jeg selv er chauffør
Anders
17. Sep. 2010 09:20
Enig med Henrik L, lad os få et ratingsystem som branchen tager alvorligt og med konsekvens for dårlig opførsel i trafikken.

Beklager at jeg ikke lige hopper med på jeres sang og dans om at I er noget så grønne, skønne og bare lige \"sniger\" varer ind i de danske butikker. Min oplevelse er, at I langt hen ad vejen kører møgdårligt både på motorveje (elefantoverhalinger) og inde i byerne. Her parkerer I ofte uhensigtsmæssigt og kører decideret farligt hvilket også resulterer i en del (højresvings)ulykker. Det værste er dog mine oplevelser som cyklist (racercykel) på landeveje hvor I ofte kører for stærkt og for på os svage trafikanter. Ingen tvivl om hvem der lader livet ved et sammenstød :(

Ved at svaret bliver den sædvanlige sang om at alle andre trafikanter også kører af helvede til. Ja, cyklister, fodgængere og biler kører og går med hovedet under armen. Kører over for rødt etc. Jeg skal ikke forsvare nogen af de overtrædelser og dårlige opførsel, men pointen er at jeres skønsang ikke afhjælper det reelle problem med de dårlige lastbilschauffører. Hvis I som branche skal forbedre jeres image skal I stoppe med at lyve overfor befolkningen og handle som branche og få lurvet ud i jeres dårligdomme!

Hertil er spørgsmålet om hvor mange lastbiler der har fået påmonteret partikelfilter? Og hvad med nye lastbiler, bliver de ALLE solgt med partikelfilter?
Anders
17. Sep. 2010 09:26
Og lige et tillæg vedr. hjemmesiden. Selvfølgelig er det jeres kampagne der kører hvor I prøver at give befolkningen det image I ønsker (i modsætning til det I faktisk har). Men, prøv nu lige at gennemlæse de svarmuligheder der er til afstemning øverst til højre. De rangerer jo alle mellem \"jeg elsker lastbiler\" til \"jeg elsker lastbiler\" - hvad med bare en smule mere seriøsitet???

Eller er I bange for svaret?

(og jeg vil lige understrege at mine kommentarer i forrige indlæg er mit generelle syn på lastbiler, nok mest givet udtryk ved de værste slyngler. Helt objektivt forventer jeg at langt størstedelen af chaufførerne opfører sig helt som forventeligt)
Boye Haure
17. Sep. 2010 11:44
I er bare også så vigtige for hele Danmarks økonomi. Dejlig sang.

Et rating-system og et særligt telefonnummer - som det er foreslået af andre kommentatorer - synes jeg, at I skal gå videre med.

Det er klart, at I som mange andre faggrupper laver image-pleje. Det synes jeg er fair nok.

Der er ingen tvivl om, at jeres image overfor befolkningen er meget afhængig af trafiksikkerhed, og for hver tragisk ulykke som I er involveret i, risikerer den enkelte chauffør at blive psykisk traumatiseret og I alle sammen samtidig at miste goodwill. Det ved I sikkert allerede godt, men jeg pointerer det, fordi I bør tage det seriøst op i debatten flere steder end nu, og vise at I tager det maksimalt alvorligt. TAG ANSVAR og gør alt, I overhovedet magter for hele tiden at forbedre jeres betydning for trafiksikkerhed i land og by.

Overfor det står naturligvis, at de krav der stilles om varer til tiden, ligeledes skal overholdes - men forsyningssikkerhed betyder også ubeskadigede varer og uden ulykker for mennesker. Hver gang. Har I statistikker for denne forsyningssikkerhed.

Jeres tal er interessante, men hvor I præcist har dem fra, ved jeg ikke. Over 100 kg/dag/indbygger og at I står for 90 % af al godstransport er rigtig meget - og formentlig overraskende for de fleste.

Jeg betvivler ikke jeres troværdighed, men bliver bare nysgerrig som fagmand i økonomistatistikker: Er det inkl. al emballage ? Er det samtlige indbyggere eller kun voksne ? Er det kontinuert transport, eller det der leveres til butikkerne pr. dag ? Hvad er præcist klassificeret som godstransport ? Hvad med togene ? Hvad med import og eksport ? .. osv.

Det samlede bidrag til Danmarks bruttonationalprodukt, ændringen fra år til år og dermed branchens vækstfaktor er måske allerede opgjort (på forskellig vis) af flere interessenter og forskere, ellers bør det gøres, for det har stor betydning, at man har fyldestgørende beslutningsgrundlag, når der forhandles, og træffes politiske afgørelser om love, regler, penge, osv., og en lang række økonomi-facts kan sætte jeres slogan \"vi holder Danmark kørende\" ind i en sammenhæng med, alle de andre der holder gang i samfundet hver eneste dag, og hvordan vi fremover kan gøre det endnu bedre allesammen.

Keep om driving, folks ;-) Pas godt på hinanden, vores varer og de andre trafikanter.

Med venlig hilsen
Boye Haure, nationaløkonom
www.radikale.net/boyehaure
Nikolaj Stig Nielsen
17. Sep. 2010 19:40
Hej Folkens

Tak for jeres kommetarer - keep them coming!

@René: Der er en kampagne på vej fra vores side mod elefantoverhalinger. Det skal vi have styr på. Men det er jo ikke alle overhalinger, der er elefantoverhalinger, og du har helt ret i, at vi kan hjælpe hinanden med at gøre overhlingerne så korte og hurtige som muligt.

@Anders: Prøv lige selv at læse afstemningen igen - den handler ikke om at elske lastbiler eller ej. Den spiller bare på, at lastbiler fylder og fortæller en historie om, at der er flere dimensioner i det med at fylde - også positive. Den skal ikke tages mere seriøst end som så. Vi er bestemt ikke bange for at høre sandheden om folks holdninger. Derfor har vi også målt på sagerne. Tallene siger, at to ud af tre danskere har et positivt billede af lastbiltransport. otte-ni ud af ti synes, lastbiler er uundværlige. Hver anden synes, lastbiler fylder for meget på vejene. Og kun en ud af tre har den opfattelse, at lastbiltransporten udviser samfundsansvar (Catinét jan. 2010). Vi forsøger hverken at pynte på disse tal eller overdramatisere dem. Og slet ikke at skjule dem. Vi prøver bare at forholde os konstruktivt.

@Boye: Tak fordi du ikke betvivler vores troværdighed. Tallene er samlet af brancheforeningen ITD fra forskellige kilder. Vi er ret sikre på, at regnestykkerne er korrekte - men forudsætningerne for tallene kan man altid diskutere. Hvis du er interesseret i det, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen og god weekend til jer alle

Nikolaj S. Nielsen, Kommunikatoionschef, ITD
Benjamin
17. Sep. 2010 20:54
I sku for fede man! :-)
Kenneth
18. Sep. 2010 20:17
Vil starte med at sige det er rart at der blir taget en smule hånd om os chauffører for at fortælle resten af landet at vi ikke er der for at genere nogen.

Nu ved jeg som så mange andre at det hjælper måske ikke ret meget da der altid vil være nogen der ikke kan lide os, vil dog ikke gøre os til engle for det er vi ikke og er da også helt enig med at elefantræs er dybt uhensigtsmæssigt og bare det at man lige slipper gasen lidt og lader den anden komme forbi så meget tid taber vi ikke på det så til mine medtrafikanter lad os da i fællesskab prøve at gøre det nemt for os alle.(der er også folk der kører meget langsomt på motorvejene skal vi så bare blive liggende bag dem ikke tale om kan godt være vi ikke må kører så stærkt men det er da at genere os andre).

For at kommentere dit indlæg Anders, der er skal da ikke herske tvivl om at vi er de store i trafikken, ja vi kører stærkt nu har jeg selv personligt mødt mange cyklister der kører steder de slet ikke må, hvor vi som store biler skal over i modsatte kørebane for ikke trække jer ud på vejen når vi kommer forbi og hvor fedt er det for dem der kommer imod os at en lastbil køre mod færdselsretningen. Som du også så flot siger at dem der er mindre end os ikke er en skid bedre for de også laver dumme ting er det altså stadig os der får opmærksomheden pga vores størrelse oplever tit folk i bil, cyklister ja selv fodgængere der har så travlt at de skal altså lige forbi lastbilen og tænker specielt på at når vi bakker at i som medtrafikanter har en smule for travlt med at komme frem og lige smutter bagom uden at tænke på at vi har altså nogle blinde vinkler hvor vi ikke kan se jer og så skal det sku galt, så ku vi jo kører forlæns ind ja så kommer problemet bare når vi skal ud igen, det er bare meget mere farligt.

Der er ingen tvivl om at vi har et fælles problem her da der ikke er nogen af os der vil gi sig, man ku havde lavet sådan side her bare for de små i trafikken og problemer er de samme, vi har simpelthen for travlt nu tildags vi vil allesammen frem og tænker kun på os selv og de andre må vente og det tror jeg ikke er et problem vi kan komme helt til livs men burde da kunne forbedre det ved at vi alle gøre en indsats, så istedet for at vi kommer med alle mulige mærklige problemer om hinanden burde vi hellere prøve at fokusere på løsningen.
christian
18. Sep. 2010 20:19
det eneste problem jeg har med lastbiler er når de overhaler på motorvejen (elefantræs). det irriterer mig grænseløst.
Thomas
18. Sep. 2010 21:20
Alle ved at lastbiler fylder, men hvis de viste hensyn i trafikken og ikke kørte efter \"vi er størst, vi kommer først\" ville de ikke være et irretationsmoment. så hvis i vil have et bedre omdømme burde i gå op i at lære chaufførene om etik og moral istedet.
Thomas Peterseb
18. Sep. 2010 22:56
Jeg er ok med lastbilchauffører, men jeg er syg og træt af dem, når de overhaler Carlsberg undermotoriserede lastbiler op af den østjyske motorvej. Jeg synes at i ikke skal have lovtil at overhale mellem 6-9 og 16 -18, men jeg vil godt give jer plads hvis der er en vindmølletransport. Men hvis i ikke kan opfører jer ordenligt, så skal i lovgives, og det er jeres egen fortjeneste hvis det sker. Men det håber jeg ikke

Thomas
Rolf Dalby
18. Sep. 2010 23:09
Stort hej til alle :o)
Kanon måde at lave en kampagne på.. Den fanger virkelig. Kunne godt tænke mig at vi også fik sådan en til bus-branchen ! Vi er også store i trafikken og nogle gange i vejen for andre medtrafikanter. (feks. ved udkørsel fra buslomme mv.) Med med sådan en video samt fed sang ville vi måske også kunne få smilet frem i folk og se positivt på os som i har formået med jeres. Pas på jer selv derude på landevejene og yep det er jer der holder Dk kørende. Et stort tak for det gutter
Bent Nielsen
19. Sep. 2010 01:51
Hej fin kampagne,men helt ærligt i sætter fokus på trafiksikkerhed og da jeg henvendte mig til en Vognmand fra Ringsted i en stor sættevogn og høfligt gjorde ham opmærksom på at jeg var ved at påkøre ham bagfra på grund af manglende stoplys fik jeg følgende svar : jeg ved godt jeg mangler stoplys og du skal bare blande dig udenom og så bakkede han på tværs af trafikken og ind til Super Best i Holbæk så det med trafiksikkerhed giver jeg ikke meget for og så det `` pæne`` svar.

Hilsen Fhv. Lastvognschauffør
Christel
19. Sep. 2010 20:53
Med den sang, så er der virkelig kommet fokus på jeres kampagne. Godt gået!
AllanLarsen
19. Sep. 2010 22:06
Jeg syntes det er en helt fint ide med denne reklame for vores hverv men det kan pisse mig helt af når sådanne nogle som Rene jensen begynder at skrive om noget de ikke har en dyt forstand på, han skriver om vor meget tid de spiller ved de lange overhalinger vi med lastbiler fortager men tænke ikke på hvor meget tid vi lastbiler spiller når i hurtige bilister kører over jeres evner og ligger og kører op i røven af hinanden så man må spærer vejen det er nok flere timer på års basis end omvendt hvis vi ikke passed lidt på jer ind i mellem var i ilde stillet med venlig hilsen allan
ALLan Larsen
19. Sep. 2010 22:28
Ja anders er jo desværrer endnu en klaphat der ikke har for´stået en dyt af det hele for det første er alle nye lastbiler forsynet med en motor der lever op til euro 5 kravet det vil sige at de ikke forurener mere en det tiladte for det næste er det jo ikke lastbilerne der er broblemet men de bløde trafikanter det er bare synd de ikke selv er blevet klar over det vi kan kører nok så godt men det er svært at undgå ulykker nå cykelister og gående suser over for rødt lys eller kommer kørende i den forkerte side af vejen der er ingen af os der ønsker at kører nogen ned men hvis i bare overholdt loven kunne man nedsætte højresvings ulykkerne ganske meget og husk lige hvad hjælper det at have retten på sin side hvis man ligger oppe i lighuset og er død
Thomas Jespersen
20. Sep. 2010 11:42
Jeg syntes denne her kampagne er noget af det mest ligegyldige jeg nogensinde har set. Den er fuldstændig indholdsløs og blottet for fakta. Jeg ser det som en branche, der prøver at reparere et dårligt image. Lidt sang og musik er da meget sødt, men giv mig da noget mere konkret i stedet for. Hvis i virkelig vil have noget, der virker, så start med at forbyde elefantoverhalinger og kig jer i spejlet når i drejer til højre.
Morten
20. Sep. 2010 20:24
Måske skulle der være lidt mere forståelse for \"elefantvæddeløbene\" som i kalder dem, de er mindst lige så irreterende for dig, som gamle åse på 80 som stadig ikke har afleveret sit kørekort, og som snøvler afsted med 80 på motorvejen, eller bent som kører med trailer 1 gang om året, og så kan han huske man kun må køre 80, noget som lastbiler også kun må, men alle lastbiler kører 89, det som fartbegrænseren er sat til, hvor meget bæmund ville i få hvis de all overholdt denne begrænsning ?

Come on, hvis en lastbil overhaler den anden fordi den foran kørenede kun kører 85, og de ved de har 500 km forude, tror du så ikke at alle normale mennesker ville overhæle. Og grunden til at mange chauffører ikke sætter hastigheden ned, er sådan set også fra et økonomisk synspunkt, eftersom at de koster lidt på diesel regningen af bremse 5 km/t for at accelere dem op igen, når man har en totalvægt på 48 tons...

Dejligt at danskere bruger en lastreklame til igen at brokke sig over dem på motorvejen, når størstedelen af de danske billister stadig ikke fatter at f.eks ved vejarbejde der fletter man først ind når banerne snævre sammen, der er sjovt nok flere \"vejkonger\" i personbiler, end der nogensinde kommer i lastbiler...
Morten
20. Sep. 2010 20:29
Og så lige en ting til, før i begynder på jeres, undskyld ordet, pis over at der skal mere opsyn og regler i transport branchen, så svar mig lige på hvilken anden branche hvor du som normal lønslave kan ricikere at gå hjem med bøder for over en månedsløn ?

For helvede, i stedet for at skrige på mere lastbil kontrol, så indfør køreskiver i arbejdsbiler, eller ihvertfald i taxa\'er, det er da dem der er de mest rådne chauffører du kan finde, de kører for lang tid, for hurtigt, og der er absolut ingen kontrol eller fokus på deres kørestil.

Jeg syntes folk skulle tage at sætte tingene i fokus, så hvis i vil gøre noget ved transport cranchen, så ændre reglerne så de ikke rammer menigmand, altså helt ærligt hvis en chauffør er lidt træt om morgenen, så kan ha få en både for at stave sit navn forkert, KAN DU DET NÅR DU GÅR PÅ ARBEJDE !?!?!?!?!?!
Glen Andersen
21. Sep. 2010 10:13
Tjo lastbilerne kan ikke undværes... og hvis så personbilerne vil give lidt plads til dem så vil det hele gå meget lettere :D
Jette Hansen
22. Sep. 2010 12:12
Jeg er fuldt ud klar over værdigen af lastbil - transporten og nødvendigheden af samme.
Jeg vil anmode transport førerne om at holde afstand mellem lastbilerne, det er tit jeg på
motorvejen møder 4 til 6 lastbiler med anhænger, hvor der er 3 til 4 m. mellem bilerne og
dette er ikke ansvarligt,så jo der er og skal være plads til alle.

Venligst Jette Hansen
Jess Pedersen
22. Sep. 2010 17:52
Vores familie var optimistiske da vi første gang hørte om kampagnen. Desværre har intet ændret sig på kørselsadfærden med lastbiler her hvor vi bor.
Nedenstående kommentar henvender sig kun til lastbilchauffører der kører hensynsløst og ikke respekterer mennesker der bor ved en vej.
Vi bor uheldigvis på en bygade i en landsby hvor vi bliver vækket 4 gange hver nat - kl. 03.15, kl. 04.05, kl. 05.00 og kl. 05.30 af hensynsløse chauffører i lastvogne, special-lastvogne og lastvogne med hænger, samt busser.
På bygaden er der 40 km hastighedsbegrænsning - den bliver ikke overholdt. Tillige bor vi ud for en hastighedsdæmpende chikane, hvilket blot gør det endnu værre. Lige før chikanen bremses der kraftigt ned og midt i chikanen gives der fuld gas. Det støjer kraftigt og det dirrer i huset. Vi har tætnet hele huset optimalt, vi har 4 lag støjdæmpende glas i vinduerne og hele familien sover med høreværn - alligevel bliver vi vækket af støjen hver nat.
Om morgenen og om eftermiddagen/aften samt på lørdage og søndage er vi også plaget af hensynsløs kørsel. Det er rent anarki og selvtægt. Vi har en gang kontaktet en særdeles støjende chauffør og høfligt spurgt på muligheden for en mindre støjende kørsel og det skulle vi ikke have gjort. Vi blev skældt ud og fik at vide, at han havde ret til at køre dér , basta!
Samfundsudviklingen har medført at mange chauffører har deres lastbiler med hjem til bopælen og kører ud derfra, ofte meget tidligt om morgenen. Desuden er der mange chauffører der af hensyn til trafikken udfører deres erhverv om natten hvor der er ro på. Det giver øget støj mange steder, men det er OK - varerne skal jo ud.
Det som vi efterlyser er hensyntagen til os der desværre har fået købt et hus der ligger ud til en vej. Altså overholdelse af hastighedsbegrænsningen på 40 km og en let fod på speederen, så det ikke støjer-TAK.
Kim
22. Sep. 2010 21:32
Slap af en nederen reklame i har lavet...... nu tager i ikke bare tid på vejen men også på mit tv... det hele er jo fordrejet til ukendelighed her. Det starter med en kommentar om overhalende lastbiler der blokerer trafik på motorvejen og så til det her crap. I skal bare ik overhale, længere er den ikke. Skraldebiler er dælme også gode at ha, men de holder sq da ikke på tværs af vejen imens de gør deres arbejde.
Methe Blicher
24. Sep. 2010 23:08
Jeg skal gerne indrømme, at jeg også umiddelbart hoppede med på bølgen og ville brokke mig over elefant-ræs, højresvings-ulykker, fart og generel dårlig kørsel og foreslå at lastbiler burde være forment adgang på motorveje i myldretider og i indre København efter kl. 8 til kl. 19.
Men slog det mig - Tænk, at vi er kommet til et stadie i vores samfund, hvor transportbranchen bliver nødt til at lave en goodwill-kampagne, fordi danskerne har for travlt, egocentrerede og derfor hader lastbiler.
Jeg er faktisk lidt rystet over det.
Steffan ry
25. Sep. 2010 12:16
kan godt være lastbiler kan være irriterende at ligge bag ved men de køre der trods alt for at få vare frem til butikker og andre steder for vores skyld, så jeg ser ikke noget problem i at de er der :)
Jeanett
25. Sep. 2010 18:50
Man sidder foran tv\'et med en fornemmelse af, at jeres kampagne skal retfærdiggøre at de fleste chauffører kører ad helvede til, og skaber farlige situationer for andre trafikanter. Ja, undskyld vi kører ad helvede til, men vi skal jo også tjene penge - men i mine øjne må indtjening aldrig gå ud over trafiksikkerheden. Men hva\' pokker, som lastbilchauffør er man jo næsten garanteret ikke den der bliver smadret når der sker et uheld...
karina
27. Sep. 2010 15:09
elefant vædeløb er nu ikke deres skyld men de skide fart begrænser der sidder i lastbilen .
karina
27. Sep. 2010 15:12
jeanett svar til dig . du skulle se hvordan biler tit køre lige ind forand en lastbil og bremser vildt ned de beder selv om en kiste . og biler køre nu også af h til de er værre end lastbiler . og nej det er nu ikke altid lastbilen vinder for de smider gerne hele bilen i grøften for at undgå nogen bliver smadret som du skriver .
Tom K
28. Sep. 2010 21:15
Nu vil jeg ikke kommentere på alle de \"meget lidt erfaring\" kommentarer der er kommet.
Masser af dem lyder som om de kommer fra folk som ikke færdes ret meget i trafikken.
Men Til alle dem som har en fornuftigt erfaring og kendskab til færdselsloven, sender jeg hermed en åben invitation, tag med ud og kør en tur. Når i først har kørt en tur med os vil i bedre kunne se hvorfor og hvordan tingene hænger sammen. Vi ses
Bo olsen
01. Okt. 2010 14:01
Jeg tror ikke det hjælper noget. Jeg har kørt nu i 15år med mælkebil med sætte vogn i nordsjælland
og er af og til nød til at holde lidt dumt.....Men folk bliver sgu pisse sure endnu...De skal sjovt nok
besøg en på syghus eller nå en færgen...Jeg har snart hørt mange gode undskyldninger
Kenneth
07. Okt. 2010 15:27
Jeg syntes det er en super god kampagne i har sat i gang men savner lidt vedrørende kørehvile tids reglen,

Nu har jeg siddet og læst denne debat lidt igennem og jeg syntes det er trist at se at der er nogle i blandt der ikke har fatte formålet med kampagnen...

keep on going

Mvh en arbejdsløs chauffør...
John
11. Okt. 2010 00:11
Jeg kan sagtens leve med at lastbilerne fylder - jeg kan også leve med at skulle ligge bag en lastbil et par kilometer med 70 km/t inden jeg kan komme om. Men det er jo ikke det der er problemet. Det er lastbilschauffører der kører råddent og er til væsentlig fare for andre traffikanter. Jeg undres virkelig over det \"vid\" som pro-lastbilschauffører udvirker her i debatten, når de skal kommentere kritiske indlæg. Hvis folk er kritiske, så er de nogle klaphatte, og så argumentet med at alle andre også kører råddent eller værrer, så \"tumpe - gå hjem og lad være at brokke dig, for du ved ikke hvad du snakker om\" .... Dette siger da bare alt om danske lastbilschauffører - det image kan ingen kampagne rette op på!
Troels
12. Okt. 2010 05:07
Lige til alle Lastbilchauffør ang. Jeres elefant overhalinger eller jeres kollegaer jeres problem er fartbegrænseren Ok den sidder i højre fod !!! Let den lige en smule hvis i skulle blive overhalet ik :-) eller sluk fartpiloten i 5 sek. så falder jeres fart med 5km/t og luk dem som vil dø for deres arbejde forbi ! jeg kører en del på de fynske motorveje og jeres problem er jeres kamp mellem Volvo, Scania, MAN, eller hvad i nu kører i. for det sker alt for tit vi ligger 2-4 km bag ved jer!! hold til højer og det gælder og alle de tossede billister der tror at venstre vognbane er til biler over 400.000 KR. klassen
Iversen
12. Okt. 2010 14:29
Hvis denne kampagne skal fungere KRÆVER DET AT MAN STOPPER MED AT LAVE ELEFANTVÆDDELØB!!!! DET ER UNØDVENDIGT!!! DEN SMULE DET GAVNER JER, GENERER DEN NORMALE TRAFIK I 10 FOLD!!!! STOP DET NU..... TAK!!!! Så kan det ske at den danske befolkning vil være overbærende med at i fylder til tider. Når der bliver lavet unødvendige lastbiloverhalinger, får man ikke lyst til at være overbærende med at i fylder... Øje for øje mentaliteten skinner igennem. Når en lastbil overhaler og generer os, går det ud over vores tolerance og derved bliver chauføren der fylder ikke mødt med klapsalver, men med skældsord! Stop det for jeres egen skyld. Derved opnår i en større tolerance!
Palle
13. Okt. 2010 19:52
Spændende kampagne I har gang I og jeg håber det har en effekt.

Jeg vil godt kommentere på det med elefantræs og dårlig adfærd i trafikken.
Når I fylder lidt i byerne, venter jeg gerne. Det har jeg stor forståelse og giver gerne plads for en lastbil.

Men jeg må indrømme at jeg bliver gal når en lastbil vil overhale imens jeg er ved at nå op på siden af den. Jeg tror desværre nogle glemmer at bruge deres spejle og desværre nogle som er totalt ligeglad, for det er jo ikke ham i lastbilen´, som bliver slået ihjel.
Her vil jeg så ønske, at jeg kunne sige at det er udenlandske chauffører som gør dette, men det er desværre slet ikke mit indtryk. Men der er jo idioter alle steder.

Til gengæld er det ofte udenlandske lastbiler, som laver elefantræs.
Men lige et godt råd til alle: Lad nu være med at lægge ud til overhaling, når der er enlastbil som overhaler i forvejen!!! Det bremser trafikken ekstremt meget.

Højresvingsulykker kan man ikke bebrejde chaufførerne. Det handler om en holdningsændring hos blandt andet cyklisterne, som tror de er udødelig. Det kan godt være at man har ret til at køre først, men den ret kan man ikke bruge til noget, når man ligger 2 meter under jorden.

Slutteligt vil jeg på pege, at de fleste lastbilchaufførrer kører pænt og har respekt for deres køretøj og kører pænt og udviser omtanke.

God tur piger og drenge.

Palle


Jakob
13. Okt. 2010 22:52
Jeg kører langt hverdag, og jeg synes generelt at lastbilchaufførerne kører pænt og hensynsfuldt, og det forsøger jeg at gengælde ved at give jer god plads. Jeg ser heller ikke de sjældne elefantvæddeløb som et problem. Mit eneste ønske er at I vil bruge headsets, når I taler i mobiltelefon, for jeg ser meget ofte føreren af en kæmpe lastvogn med den ene hånd oppe ved øret og kun en hånd på rattet, og det svækker reaktionstiden.
Helle
18. Okt. 2010 12:06
Holder DK Kørende ja inkl. bedemænd. Dags dato endnu en mor død pga. en højresvingsulykke!!!!
Klaus Rasmussen
18. Okt. 2010 23:02
elefantvæddeløb:
tænk på denne situation. overhaling er forbudt for lastbiler og du kører ud fra Aalborg med din personbil over Vejle til Fyn. når du er omkring Århus vil du møde stænger af lastbiler med måske 15 trækkere( 16 meter stk) med 3-4 meter imellem, prøv at komme fra motorvejen nu. årsag er at en med campingvogn, en tankvogn begrænset til 80 km/t, med mere kører forrest. når du runder Vejle vil højre vognbane være lukket land resten af vejen til Fyn (sat lidt på spidsen..) jubii for den forskellighed der køres med når det er forsvarligt. selv gjort det forbi Roskilde og når der lukkes op ved Høje Tåstrup.
Højresvingsulykker:
jeg havde kørt lastbil i blandt andet Kbh da jeg tog kort til stort erhverv/bus og en af kørerlærerne sagde: hvorfor er det lastbiler og aldrig busser der kører folk ned i højresving?? der er da mange flere busser i byerne hvor ulykkerne sker men en søgning på nettet fortæller ikke om en eneste bus/cykel ulykke ved højresving... er det fordi alle ved at en buschauffør blinker og så kører ligegyldigt hvad?? og fordi kun en ud af 30 lastbiler praktisere den samme køreteknik og de sidste 29 orientere sig blå i hovedet hver gang de drejer til højre.
Ja som sagt kører jeg nu stor rutebus men har kørt stor lastbil i flere år.
Klaus Rasmussen
18. Okt. 2010 23:12
Til Helle. jeg tror på at 99% af alle chauffører får en ubehagelig klump i halsen hver gang en højresvingsulykke dukker op i nyhederne, men prøv at sætte jer i førersædet og se det der fra, ved at der flere steder er mulighed for det hvor der er stillet en scenarie op ved blandt andet skoler. man sidder og stirrer i 4-5 spejle i højre side, prøver at huske hvor mange cykler man så for 200 meter siden, glimter til venstre for at tjekke at bagenden ikke rammer ud i nogen, kigger igen i de 4-5 spejle (der overlapper hinandens felt), tjekker fodgængerfeltet og drejer til højre.... altsammen i de 20-30 meter drejebane der er og i den korte tid der er grønt - man skal jo væk inden den tværgående færdsel får grønt...
René Vestervig
19. Okt. 2010 12:03
Til Klaus Rasmussen
\" Alle \" skulle prøve i en lastbilsimulator, for før kan de ikke selv se hvordan det er at køre en lastbil, så Jeg synes det du skrev den 18 oct ramte plet. Tak Er selv chauffør og folk bliver sgu sure hvis man ikke flytter sig hurtig nok. Så til JER personbil ejere, ro på, vi skal nok nå det alle sammen med at komme frem i trafikken -:). PS Tragisk med den ulykke med den 47 årige kvinde og ja alle ulykker vil vi ( lastbil chauffører ) bare ikke have sker, for tror at det også er hårdt for chaufføren i det lange løb, har ikke selv oplevet det. 7 9 13 håber aldrig at det sker for mig-:)
henrik bach sørensen
19. Okt. 2010 20:31
hejsa jeg er selv lastbilchauffør og syntes det er fedt den kampange i er startet med her men hvordan får vi fat i de streamer hele vores firma vil gerne have dem vi er 19 lastbiler

hilsen henrik b sørensen

Finn Otkjær
19. Okt. 2010 21:41
Jeg er selv tidligere chauffør og har derfor stor forståelse for hvervet. Noget af det som giver stor frustration og ærgelse hos andre trafikanter, er de elefantvædeløb som finder sted på motorvejene. Hvis man kun kører 1-2 km hurtigere end ham foran er det ikke ret meget man opnår ved en overhaling i forhold til hvor meget man sinker den øvrige trafik.
Merethe Christensen
20. Okt. 2010 07:12
Jeg synes det er den bedste kampange der nogensinde er kørt og så bakker den et hårdt trængt erhverv op. (Selv tidligere lastbilchauffør).
Bitte
20. Okt. 2010 07:31
Jeg vil benytte lejligheden til at takke de lastbilschaufører der har fået mig til at le istedet for at roadrace. Lige pt er der vejarbejde på den motorvejsstrækning jeg benytter, Anvisning for indsnævring til 1 spor er tydelig og alligevel er der billister der lige skal speede op for derefter at nærmest at stoppe kørselen i det inderste spor når hurtigkarl så lige skal ind igen.
3 gange har vidunderlige lastbilschaufører lagt sig med et par hjul lige ud over den stiplede linie og \"spærret\" af for hurtigkarlene med det resultat vi er \"gledet\" gennem trafikken og det har kun taget 3-4 minutter længere en det ellers ville have taget: Jeg LER og jeg Takker.
Venlig hilsen Bitte
Jakob
24. Okt. 2010 16:50
Fed kampagne! Har selv kørt lastbil, så kan sætte mig ind situationen
Annika Elise Jensen
24. Okt. 2010 18:40
Det er så godt at chauførerne endelig har fået lavet en sang om deres hverdag , den er faktisk enormt god og alle rapper med når den spilles .
jørn
24. Okt. 2010 23:50
hvorfor bruger mange katestrofelys, når det nu er ulovligt, blink til den side i holder og brug kun katestrofelys hvor det hører hjemme, tænk lige over det,
Jan S
25. Okt. 2010 19:54
Jeg syntes generelt at lastbiler fylder lidt for meget i trafikken, ikke at der køres dårligt der er bare mange lastbiler i perioder. Større samarbejde mellem tog/ godsbane og lastbiler.Mere gods over på togtransport.Der kunne godt nytænkes måske at lastbiler generelt ikke må overhale medmindre der er f.eks. 3 spor. det kunne også være at man kunne anvende feks moderne teknologi f.eks. GPS og de nye muligheder som feks mercedes kan kombinerer abs bremser og afstadsradar som gør at der kan køres enormt tæt næsten lige som et togsæt. Vi kan jo ikke eller vil ikke undværer alle mange forskellige varer som forhandles.
Kim Rasmussen
25. Okt. 2010 20:01
Et god måde hvor folk kan se vores erhverv
Aggi
26. Okt. 2010 17:52
Suk fra lastbilchauffør.

Nu er I allesammen så dygtige til at nedgøre os lastbilchauffører. Og jeg har også oplevet en lillesmule af hvert fra jer almindelige chauffører. Hold da kæft, I er frække, når det hele kommer til stykket. I snakker om, at vi i lastvognstogene skal gøre plads og vige fra og hvad ved jeg. Men hvad med alle frækhederne man oplever af jer billister??

Det er næsten umuligt at skifte bane på motorvejen.
Man er nødt til at lave nødopbremsninger, når vejen snævrer ned til en bane, fordi der lige er et par stykker der skal presse sig forbi lastbilen. Og til hvilket resultat??? De kommer stadivæk at ligge i samme kø, som alle vi andre, bare nu kom de foran lastbilen. Og hvad med lastbilchaufføren??? Ja, han var vist en \'røvhul\' for at presse JER så meget, at I næsten kørte ind i skiltene, der viser at vejen snævrer ind her.
Så kommer vi til en afkørsel. ZOOM!!!! kom der lige en bil tværs over vejen, fordi han liiiige akkurat nåede forbi lastbilen, inden han kom til afkørslen. Og så bliver rattet bare hevet hårdt til højre. Jeg har haft et par lige ved og nær hændelser pga det. Meget ubehageligt, skal der siges.
Nu hører jeg så til en af dem, der samtidig er cyklist. Jeg ved hvad jeg selv kræver som cyklist, og giver derfor også mit ansvar som cyklist.
Jeg har kun oplevet to gange i hele min lastbilkarriere, at der faktisk er en cyklist der har stået i samme vejkryds som mig, og har kigget op, for at se, om jeg har set dem. Og jeg tog virkelig hatten af for dem. Men det siger nu også lidt om cyklisterne, at kun TO har kigget efter??? Hvem af os er nu den mest forsigtige?? Jeg har fået installeret et camera på mit kofangerhjørne på lastbilen, så jeg altid kan se cyklisterne i blindvinklerne. Og jeg må sige, at det har reddet mange liv. Det er ufattelige chancer cyklister tager. Det er næsten så man får ondt af de chauffører, der har oplevet en højresvingsulykke. Jeg vil ikke sige det, men gør det alligevel. Sommetider beder cyklisterne altså om det.
De forlanger at lastbilchaufførerne kigger efter. Lastbilchaufførens udsyn er jo som bekendt begrænset, ligesom en almindelig billists.... Men hvad med cyklisten??? Han kan dreje hovedet hele vejen rundt, og hvis der er noget der blokkerer??? Mon det så er en lastbil???
Hvis du er i tvivl, om en lastbilchauffør har set dig, så kør en lille smule foran, og kig op til chaufføren. Vi sidder som regel hele tiden og holder øje med cyklister m.m., i vejkryds osv.

Husk nu. Vi lastbilchauffører er bare mennesker. Vores biler er meget større. Men, vi kører ikke med 130-160 km/t på motorvejen, som så mange andre. Vi prøver ikke at skabe en farlig situation. (Selv om fleste bilister synes det modsatte)
Mon ikke det er de fleste almindelige bilister, der selv skaber de farlige situationer??
Tænk engang. Jeg forventer et nej. Det er og bliver aldeles kun lastbilchaufførerne, der skaber de farlige situationer. Hehehe..... Jeg ville dog med glæde se alle de urolige mennesker, der ventede på sin vare, men den ikke kom frem til den ønskede tid, fordi alt stemmede da man kørte afsted med varen, men pga., ikke tilladt at overhale, ikke tilladt det og det der, så bliver varen forsinket..... Hvem bliver så skældt ud???? Chaufføren, fordi han ikke skyndte sig, alt han kunne.
Kære mennesker. Det er pga jeres eget pres, at lastbilchaufførerne er så pressede.
INGEN har tid til at leve i dag. Frygteligt.

Hav det nu godt, alle sammen, og kør forsigtigt. :-)
Kyster
27. Okt. 2010 14:35
Jeg hader når nogen spørger en ældre dame fra et plejehjem, hvad hun syntes om lastbiler og deres overhaling, selv et 5 års barn kender svaret. Der er ikke de danske chaufførerne der skal have på hattepullen, med det danske politi der lader alle tyske, polske og idet hele taget udenlandske chauffør slippe med alt, alt der vil give en dansk chauffør en kæmpe bøde, selv når en polsk chauffør vender på motorvejen slipper han, igen politiet der der ikke passer deres arbejde. Tyske lastbiler føler nu ligger de først, så de sætter farten ned til at kører 78 når der er overhalingsforbud, (vi burde lade dem gøre det, for de er aldrig blevet først i noget) men den går kun på de danske motorveje, for der er aldrig noget politi, mon ikke også der mangler en gennemgribende undersøgelse af deres skive (eller hvad det hedder) for magneter er i høj kurs, for ikke at snakke om vejskat. Tyskerne tager ca. kr.450 for en tur til Kiel, selv om der ikke er motorvej hele vejen, her i DK betaler ikke de halve af dem der kører ind, selv om prisen er meget lav i forhold til Tyskland, igen fordi vi har et latterlig politi alle udlænding ingen respekt har for. Vi ser jo hvad der sker når de endelig holder razzia, de har ikke biler nok til at kører bank kørsel med chauffører der ikke betalte og bøden er latterlig lille i forhold til den størrelse de danske chauffør får. Så lad os få politi på motorvejne så kan alle komme frem og elefantoverhalinger vil blive begrænset
lærlingen
27. Okt. 2010 14:38
Det er dog utroligt som folk har så travlt med dem selv i danmark . Folk tænker kun på sig selv i trafikken . hvis i prøver at regne ud hvor lidt tid i spare på at køre stærkere det handler om 2-3min i kommer hurtigere frem men nej i danmark kan man ikke undvære 2-3min af sit liv . er selv i gang med at uddanne mig til Lastbil Chauffør og kan godt se at der er mange chauffører som kører råddent men det er ikke ensbetydende med at vi alle gør det ! synes det er irriterende at i skal omtale emnet som om det er alle chauffører det kører med hovedet under armen . Har set mange eksembler på personvogne der har lavet manøvre på motorvejen hvor de faktisk har klippet deres kørekort op i en manøvre ! Jeg kører selv personbil 160km om dagen og jeg synes da også det kan være irriterende med elefantræs men det sker maks en gang om dagen jeg mister 1 min. på det men kommer altid på samme tid hver dag om der har været lastbiler eller ej . nogle chauffører kører sådan netop fordi at i ikke tager hensyn til os gider de så tage hensyn til jer ! kør dog 5min før hjemmefra hvis i er bange for at komme for sent . det er det der kaldes en uforudset forhindring . Tag jer sammen danmark skammer mig virkelig over jer om i så er lastbil chauffører eller ej !

Med venlig hilsen Lærlingen
Kyster
27. Okt. 2010 16:47
STOP, STOP HELLE hvad ved du om den ulykke?????? Måske en glemte at blive bag ved den højresvingende lastbil. Mange cyklister kører med en kiste på bagagebæren og de har kun dem selv at takke for det. Alle ved at der er en blind vinkel, men hun skulle sikkert frem 10 sekunder før.
Claus Søderberg Jensen
27. Okt. 2010 17:54
Jeg vil da gerne vinde vare for 50.000Kr. men jeg ville blive endnu mere glad hvis jeg kunne vinde rn tur med en lastbil en hel dag
Ann Loft
01. Nov. 2010 13:47
Fed reklame - men glemmer bare lidt, at det jo ikke kun er dagligvarer der kommer ombord på en lastbil...

Selv arbejder jeg som indkøber på en trælast. 100 % af mine varer på hylderne er transporteret med lastbil - både fra ind og udland... Der er træ fra Sverige, træ fra sydamerica, Cement fra Aalborg, Isolering fra Vamdrup i sønderjylland - ja, jeg kan blive ved...

Og ratholderne er (for de flestes vedkommende) nogle søde og rare mennesker, der, sevlom de har travlt, har tid til at fyre et par jokes af og hilse på en...
pmc
01. Nov. 2010 20:07
som tidligere øst exportchauffør må jeg tildele denne kommentar : efter flere tusinde kilometer i diverse europæiske lande erkender jeg at at de sidste 200 km. op gennem Danmark er ren tortur. Danske privatbilister er de absolust værste i hele Europa hvad angår almindelig vejkultur og skelnen mellem ret og pligt.
Thomas
03. Nov. 2010 00:25
det er nu lidt sjovt at sidde her og læse det som folk skriver men, det er dælme ikke mange som nævner speditørerne som presser chaufførerne så hårdt og skælder dem huen fuld over både det ene og det andet, måske skulle i prøve at udleverer loven om kørsel med tung vogn og køre hviletids bestemmelserne til speditørerne, for de to er de helt sikker ikke klar over eksisterer.
Kristian Dirksen
07. Nov. 2010 12:38
Jeg kører rigtigt mange km på de danske landeveje/motorveje hver dag, jeg mener at alle de overhalingsforbud er helt hen i skoven, at man ikke må overhale f.eks på Storebæltsbroen , Lillebæltsbroen, Ejby bakke (fyn) Vårby bakke (sj) Ejerbaunehøj (jylland) og mange mange flere hvad er det da for noget, Motorvejene er da netop til hurtigt og sikkert at komme frem, på ovennævnte steder er der stigning, og nogle lasbiler vejer 48 tons, andre vejer 30 ton, og nogle vejer 10-20 tons, så hvis ham på 48 tons kommer forrest, skal alle de andre sætte farten ned :-) HUSK : Lastbilerne SKAL være der, alle privatbilisterne KAN være der , hvis de kan opfører sig normalt :-) Tak for en flot kampagne ........ og til alle I små røvhuller i personbilerne, husk lige på hvor hurtigt butikkerne tømmes, og benzinstanderne er også hurtigt tømt... Måske det var sundt og prøve ....
B.B.S
09. Nov. 2010 08:51

Jeg er født og opvokset i vognmands brancen, min og min brors barnepiger var chaufføre der var ansat i min far\'s vognmandsfirma. Da jeg startede i skole i 1976 lærte min far mig om højresvingende lastbiler\'s blinde vinkel.. i de skrevne indslag her får i det til at lyde som et nyt begreb... men det er det IKKE.. Jeg kan ikke forstå de selvsikre idiotiske cykelister på ca 80 kg i lægger sig ud med en 10 tons tung forvogn... selv en 4 årige kan se uligheden. Er jeg på cyklel er det jo mit eget ansvar at jeg også kommer sikkert frem. Min 2 børn får denne lærdom med lige fra starten. De lære at vente til lastbilen er drejet rundt on hjørnet, eller de kan vælge at stige af cyklen og bruge fodgængerfeltet. ( der burde komme en kampange for ordentligt cykelkultur !!!!
Vis dog respekt for det arbejdende folk. Om det er advoater, plejepersonale, rengøringsassistenter eller lastbilchaufføre, så er alle med til at HOLDE HELE DANMARK KØRENDE :-P

Karin
10. Nov. 2010 16:34
Der er flere her der skriver at chaufførerne ikke tager hensyn fordi de er ligeglade, da det jo ikke er dem der bliver slået ihjel ved et evt. sammenstød.
Jeg nægter simpelthen at tro på at nogen med vilje er ligeglade med at tage andres liv, for det er jo det i skriver, når i skriver det - det er menneskeliv og ingen har da nemt ved at leve med at at tage en andens liv og da slet ikke at gøre det af egen fri vilje - (med mindre man er morder eller er syg på anden måde i sindet) Har da endnu ikke hørt om en lastbilchauffør det har jublet over at kvase nogen med deres bil - de fleste gange bliver de da kørt til krisehjælp og psykolog med det samme.
Når det er sagt - så er jeg da glad for at vi får varer på hylderne, mne syntes samtidig det er en god idé det med en mærkat bag på bilen som man kan ringe ind på, hvis man oplever vanvittig og dårlig kørsel - sådan een burde vi sq alle sammen have bag på vores bil, så alle billister kunne meldes hvis de kører til fare for andre mennesker.

mvh Karin
Thomas
11. Nov. 2010 13:31
har det fint med lastbiltrafik, og hjælper gerne lastbilerne frem i trafikken, men jeg syntes ikke det helt er gengældt når der laves elefantvædeløb på motorvejen, det kan da være ligegyldigt om man køre 83 kmt, eller 88 kmt, man når jo ikke fra århus til padborg 10 min før, det er blodt psykologisk med de 5 kmt
Steffen Lyng
11. Nov. 2010 19:16
Jeg synes det er en meget flot gennemført kampagne. Melodien er catchy, og minder os om i hverdagen, når vi er eddikesure over at \"Palle\" holder i vejen, at der er en grund til han holder der.
Andreas
12. Nov. 2010 16:38
hej er en tysk lastbilchauffør i min søgen efter et job i Danmark (som er fantastisk) Jeg snublede over din størrelse og super rap for lastbilens. måske vil det arbejde ud til sidst og så skal jeg hører til den store danske lastbilchauffør samfund.

Men holde det i Tyskland, er der ikke noget, der aldrig ville gøre en rap for en af de vigtigste faggrupper i et land.

Jeg vil gerne hilse alle danskerne, og jeg ser frem til næste besøg i dit fantastiske land.

med venlig hilsen Andreas, en tysk lastbilchauffør
michael
19. Nov. 2010 07:13
Rene B Jensen16. Sep. 2010 20:27God kampagne og god sang. Der er behov for det. Min kone minder mig jævnligt om netop det I gør i jeres kampagne - at lastbilerne er for vores skyld og at der også skal være plads til dem.
Personligt har jeg vanskeligt ved at forstå de elefantvæddeløb som finder sted så en kampagne som også retter blikket indad var måske på sin plads. Ofte skal der ikke mere til end at man blot letter foden bare lidt fra speederen og lader den overhalende lastbil komme forbi. Så ville der ikke være noget problem. Hvis nogen kunne få de få chaffører som ikke gør dette men insisterer på elefant væddeløb og ikke gider at løfte foden fra speederen, til at forstå dette så ville vi være meget længere
Daniel Ovesen
19. Nov. 2010 20:32
Tja.. er på 15 år og er hørehæmede. Så er der nok tit med stavefejl.
Jeg tror sikkert at jeg er en af de mange børne, som er misundeligt på dem, der kører med lastbil.
Jeg spiller ellers tre spil, som er en lastbil-spil. Den ene er i Tyskland og den anden er i England og den tredje er i Amerika.
Men jeg og min vennen, som vil være lastbilchauffør, har tænkt sig at have en lastbil spil, som er her i Danmark. Det vil jo dog være nice. Hvis i kunne lavet sådan en. Hvis I kender den spillet.
De to spil (England og Tyskland) er en af de gode lastbilsimulator. Jeg håber at i kunne få tjene penge på den spillet. Hvis i laver en rigtig god. Og bruger en person, som er meget god til det. I kunne jo spørge nogle personerne, som har lavet Tyskland og Engeland lastbil spil.

germantrucksimulator.com
uktrucksimulator.com

P.S. Undskyld, hvis jeg skriver måske en andet end om bilister og lastbiler.

Med venligst hilsen Daniel Ovesen, den dreng, der ønske at være lastbilchauffør i fremtiden.
Helle
23. Nov. 2010 22:59
jeg har læst alle kommentarer.... der er mange med brok over elefantræs..... hmmm der er vist nogle der har glemt teoriundervisningen til kat. B. Deri lærer man om forskellige køretøjers manøvreregenskaber, herunder fartegenskaber. Vi lærer at vi skal udvise hensyn , vi skal give plads , være beviste om chauførens vanskeligheder..... er der noget som er glemt ???
Jeg er kørelærer til kat B.. og når eleven har motorvejskørsel , oplever jeg ofte at bilen bagved kører helt op i R....af os, trods det at vi kører 130, ... så en skolevogn kører også elefantræs ????? Jeg kan kun sige... husk liiiige at slap af,tag tålmodighedsbrillerne på !!! Det er livsvigtigt at vi hurtige billister ændrer holdning NU !!!!
Nils Åge Rossen
24. Nov. 2010 19:20
Jeg synes i fokuser alt for meget på en enkelt forselse som en lasbil laver , hvad med at lære den danske bilist at vi har højre kørsel i Danmark , strækningen fra horsens N til Århus Nord køre jeg tusindvis af gange , men der er ikke i højre vogbane der er kø , nej det er i venstre lige så langt øjet rækker og ham der kører forest køre tit ikke mere end 80-85 og spærer for han trække ikke ind selv om der er masser af plads , det er tit der kun ligger en tre til fire lastbiler i højre vognbae over en til 2 km og ikke en personbil imellem de kører hurtige i højre bane end i venstre , men det er nemmer at give de tunge drenge skylden og hvad er blinklyset opfundet til på en person bil ihvertilfald ikke til at bruge når man køre ud af en rundkørsel eller laver overhaling på motorvejen , men det er jo også en person bil der kan tillade sig alt lader det til , al den polemik om elefant overhaling prøv at hvilken nr plader der sidder på trækkern og ikke tage ud fra trailern det er de udenlaske chauffør der skider på vores lov og regler , og så er det de danske chauffør der bliver straffet mens de udenlanske går fri selv om en patrulje vogn ligge næsten lige bag ved , og hvis ham Hans Chr Schmidt ikke havde magt til at spille kong gullerod fordi han en gang ikke kunne komme hurtig nok frem i sin store benzinsluger var det her aldrig opstået , men han skal få lig på bordet ,så hans enrådighed får en ende , mit største ønske for ham var at han måtte få en blodprop og så ambulancen ikke kunne køre for der var ikke noget brændstof på grund af en stor blokade fra alle chaufførerne ,
Per Skøt
06. Dec. 2010 17:44
Generelt synes jeg at E-overhalinger er OK, når de kan gennemføres på et par minutter, MEN
nogle virker det som om lastbilen blot kommer 30 meter længere frem og den gevinst er vist tvivlsom.
Britta
07. Dec. 2010 09:56
Lastbilchauffører er teorrister. De presser køleren helt op i bagerummet på personbilerne.
Samtidig bryder de færdselsloven hver eneste dag. En lastbil må køre 80 km/t men de er
alle oppe på 90 km/t. Privatbilister får bøde for hastigsoverskridels som lastbilerne udøver
hver eneste dag. Chaufførene er småt begavet, hvis de mener de skal overhale når hastigheden
mellem 2 lastbiler kun er 2-3 km/t.. Se spørgeskemat, vorherre bevars. Hvis i vil tages seriøst
burde i virkelig tage jer sammen. Farten skal ned. Overhaling forbudt!
Leif Knudsen
07. Dec. 2010 10:09
Jeg synes det er utidigt at I drejer diskussionen over på alt muligt andet, end det I kritiseres for - ELEFANTOVERHALINGER.

Den megen udenomssnak om \"2-vejs tolerance\" og \"mul-tolerance\" i en flom af selvsmagende reklamesnak viser blot, at I reelt ikke fatter at det eneste problem er: ELEFANTOVERHALINGER.

Hvem er så dum, at de ikke ved at lastbiler bringer varer ud?? I signalerer kun, at I ingen respekt har for problemet: ELEFANTOVERHALINGER.

Løs problemet med ELEFANTOVERHALINGER, så er ingen efter Jer!

Jeg har altid haft stor sympati for lastbiltransport som sådan, men den er mindsket kraftigt efter denne udenomssnakkende kampagne.
Mogens Lind
07. Dec. 2010 10:11
Som en del af kampagnen vil jeg foreslå, at der sættes focus på brug af håndholdt mobil telefon under kørselen. her følger et par ekssempler. Fragtmand foretager en u vending på villavej samtidig med, at han taler i mobil telefon. jeg besluttede en dag , at observere hvor mange lastbil chauførrer som talte i håndholdt mobil samtidig med, at de foretog et venstresving fra strandvejen til Tuborgvej i et tidsrum på 20 minnutter var 3 ud af 4 det nedslående resultat.
Ole Sørensen
07. Dec. 2010 10:53
Kørte strækningen Padborg - Flensborg torsdag den 9/12 2010 (personbil): Havde sat autopiloten på 90 km p.g.a. glat vinterføre - blev overhalet mange gange ( minus strækningen Vejle/Skanderborg) af utålmodige lastbilchaufører - heraf mange udenlandske. Hvordan får i de udenlandske chaufører til at undlade l. at køre for stærkt 2. undlade overhalinger. Såvidt jeg kan se, kører der eferhånden rigtig mange udenlandske lastblier på vore motorveje.
Carsten Andersen
08. Dec. 2010 20:27
Det største problem med lastbiler er de klaphatte og dem er der desværre ALT for mange af, dem der laver ELEFANTKØRSEL, så STOP al overhaling NU.
I 2005 havde vi en rigtg ULÆKKER oplevelse. Fredagen før påske var vi på vej mod Schweiz kl. 20,00 og skulle mødes ved Åbenrå med familien, efter kort kørsel kommer vi op mod 2 lastbiler i indersporet lige før vi når dem med 130 km/t trækker den sidste ud for at overhale og det bliver en ELEFANTOVERHALING jeg er den første af seks personbiler, jeg blinker en gang men intet hjælper, så blinker jeg flere gange både ude som inde men INTET hjælper. Da ELEFANTOVERHALINGEN er nået så langt at jeg kan se trækkeren på den inderste vogn bliver sideruden rullet ned og en stor håndholdt procektør lampe bliver tændt og rettet lige ind i mit ansigt, et held at der ikke skete en ulykke da jeg blev total blændet, dette stod på indtil vi kunne overhale lastbilerne, desværre tog vi ikke nr.plade nummeret på bilen, det eneste jeg så var at det var en vogn fra Ove Østergård, Blommenslyst, som jeg kontaktede da vi kom hjem efter påske, men som forventet kunne man ikke finde bilen, da de havde sendt 50 biler syd på den fredag aften. De undskyldte meget det vi havde oplevet. Dette er ikke den eneste oplevelse jeg har haft på motorvejen med lastbiler igennem mange år, så jeg må nok sige jeg har ikke meget til overs for lastbiler.
Lad nu være med at censurere denne kommentar væk, TAK.
Jens Rasmussen
10. Dec. 2010 11:20
Jeg køre selv lastbil, og jeg ved godt at det er iriterene med elefant kapløb. Chauførene der overhaler en anden lastbil der køre en kmt mindre har ikke regnet på hvor lidt de spare ved det. Men set fra et føresæde i en lastbil, er det meget trals at køre bag en personbil der køre 20-25 kmt om vinteren, forde de køre på sommer dæk. Det burte være ved lov at køre med vinterdæk fra 1-11 til31-3.
SvendF
11. Dec. 2010 23:43
Jeg er imod lovforslaget om ulovligt for lastbiler at overhale. Jeg er desuden meget imod at lastbiler nogle gange overhaler, når det tydeligt kan ses i bakspejlet, at der bagude er frit om 2 -3 biler - lad os komme forbi inden!
Får vi en lov der forbyder lastbiler i overhalinger, vil det medføre store køer på motorvejene. Oftest er det ikke lastbilen, der sinker kørslen, men de overhalende. Det er mere regelen end undtagelsen, at hastigheden falder til 100km/t eller mindre i 130 km/t zone, hvis blot der er 3 - 4 medtrafikanter forankørende i samme overhaling. Dels overhaler fok langsomt og dels bli´r der ikke holdt til højre, når der er fri bane. De største syndere på 3sporede motorveje i at sløve trafikken generelt, er dem som ligger i midterbanen permanent. Der er masser af plads indenom , og det er fristende at tage underhalingen, men både farligt og ulovligt; så disse midterbanepirater stjæler pladsen til stadighed. Lå de i inderbanen kunne trafikken glide uhindret forbi i 2. og 3. sporet i stedet for at der er kamp om pladsen. Det undrer mig at politiet ikke regulerer motorvejene bedre - ikke gennem bøder, men ved simpelthen at reklamere i TV for korrekt kørsel, så vi andre ikke skal blinke folk til side og få fingeren til gengæld for deres ignorence og uvidenhed!
Mvh SvendF
Klaus
22. Dec. 2010 21:37
Rend og hop. Jeres kampagne falder helt til jorden, når man som mig krydsede landet i vintervejret i nat og så lastbil efter lastbil køre med over 100 km/t i overhalingssporet på absurd glatte motorveje, dækket af sort is. Ren skøjtebane. Lufttrykket fra forbipasserende lastbiler var nok til at flytte min bil (spritnye vinterdæk) en halv meter sidelæns, så traction control måtte på arbejde.

Selvom flere af kollegerne var skredet ud og holdt på tværs af det modsatte spor, så insisterede tåberne stadig på at træde på pedalen. Langt de fleste privatbillister tog den med ro i højre spor med 50-70 km/t (hvilket var rigeligt) - men åbenbart mener jeres medlemmer, at et vogntog er immunt overfor glatte veje.

Der er ingen undskyldninger: Den form for kørsel er tåbelig. Den respekt for jeres fag, som I beder om er svær at finde frem når jeres respekt for mit og mine medbilisters liv tilsyneladende er ikke-eksisterende.
Lars
27. Dec. 2010 00:36
Klaus kan kun bakke dig op når man læser holdningen til kørsel inde på lbg.
Klampen i bund eller bliv hjemme, enda en kurer der indrømmer at have kørt 120.
http://www.lastbilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=173
http://www.lastbilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=154
MK
18. Maj 2011 21:37
Lad venligst være med at generalisere alle chauffører, ja NOGLE holder ikke afstand og nogle overhaler hvor det kun kan generer. Skal vi så også generalisere bilister og motorcyklister, ja det skal sku nok hjælpe...... HUSK alle kan begå en fejl... vi er kun menesker. Kunne alle tage hensyn og have lidt tålmodighed i trafikken så ville det være dejligt.